Adventurers!

Adventurers! to prosty system wydany przez Fajne RPG. Podręcznik, formatu A5, zawiera zaledwie 82 strony, na których znajduje się:

  1. Część dla graczy z tworzeniem postaci, jej rozwojem, ekwipunkiem i mocami.
  2. Część dla MG z rozstrzyganiem akcji i bestiariuszem.
  3. Setting Camelot wraz z przygodą.
  4. Setting Gothica wraz z przygodą.
  5. Setting Upadek.adv01

Nie ma chyba łatwiejszej mechaniki niż ta z Adventurers!, gdzie tworzenie postaci zajmuje maksymalnie pięć minut. Postać opisują trzy współczynniki podstawowe i cztery pomocnicze. Akcje rozstrzygamy rzucając 2k6 + współczynnik zaś w interakcjach stosujemy rzuty przeciwstawne. Wystarczy pół godziny z podręcznikiem i można prowadzić/grać.

Tworzenie postaci:

Postać opisują trzy współczynniki o wartościach od -1 do 5

Siła – opisująca tężyznę fizyczną i żywotność

Zręczność – odpowiadająca za zwinność i podstawową obronę

Umysł – określa inteligencję, pomysłowość i wiedzę postaci.

Dodatkowo mamy współczynniki pomocnicze:

Atak – zależący od broni i umiejętności

Obrona – bazuje na Zręczności i jest modyfikowana przez pancerz

Heroizm – początkowo to wartość Umysłu. Może wzrastać podczas przygody ale na początku następnej wraca do wartości wyjściowej.

Wytrzymałość – Siła + Zręczność + 3, jeśli spadnie do zera postać umiera.

Gdy mamy już atrybuty wybieramy umiejętności (startowo są to dwie umiejętności na poziomie podstawowym). Poziom podstawowy pozwala nam rzucić jedną kością więcej (czyli 3k6) natomiast zaawansowany daje dodatkowe bonusy.

Po przyznaniu umiejętności doposażamy postać w ekwipunek i możemy zaczynać swoją przygodę.

System jest bardzo prosty. Świetnie sprawdza się do jednostrzałów i krótkich kampanii. Jego ogromną zaletą jest to, że można wykorzystać mechanikę do wielu settingów, od klasycznego fantasy poprzez świat rycerzy rodem z Camelotu aż do dalekiej przyszłości. Po kilku zagranych sesjach dochodzę jednak do wniosku, że na dłuższe kampanie system się nie nadaje ponieważ wiele rzeczy trzeba by doprecyzowywać.

Polecam go szczególnie osobom, które dopiero zaczynają swoją przygodę z RPG a także zapracowanym Mistrzom Gry, którzy muszą “na szybko” coś poprowadzić.

Settingi z podstawki

Camelot – mityczna Brytania to luźna konfederacja małych państw, zjednoczona przez króla Artura. Rycerze Okrągłego Stołu dbają o przestrzeganie Prawa Króla, kierując się Kodeksem Rycerskim.

Gothica – gdzieś w górach południa wije się droga, mogąca zaprowadzić podróżnika do rozległej doliny, pełnej mrocznych, spowitych mgłą lasów, przecinanej Czarną Rzeką. To Gothica. Władcą doliny jest hrabia Wolfgang von Vurdalak, ostatni potomek starożytnej dynastii, która zdobyła władzę dzięki przelewowi krwi w dawnych wiekach. W ostatnich latach nikt nie widział hrabiego za dnia, zaś pomniejsza szlachta rządzi samowładnie w swych włościach. Gothica nie jest dobrym miejscem do życia: ludzie znikają w nocy, a z cmentarzysk i dziur wypełzają dziwne stwory, chcące zaspokoić swe mroczne apetyty. Ludzie Gothiki powtarzają proste przysłowie: gdy zabłądzisz w mrocznej dolinie, nie opuścisz jej żywym!

Upadek (autor Marek ‚Planetourist’ Golonka) – Od początku świata bogowie mieszkali w podniebnych Miastach, a ludzie składali im krwawe ofiary. Jednak pewnego dnia Prorok ogłosił, że bogowie nie potrzebują już daniny. Zapomniano o ołtarzach ofiarnych, ale niedługo potem Miasta Bogów spadły z nieba. Znalezieni tam bogowie byli piękniejsi i roślejsi od ludzi – oraz co do jednego martwi.
W upadłych Miastach znajdują się Cuda: materiały po stokroć wytrzymalsze od stali, jedzenie sycące na długie tygodnie i dziwaczne Dary, które wnikają w ciała godnych tego ludzi i dają im niezwykłe moce. Największe ruiny to Tron Bragana nazwany tak od bersekera, który dotarł do jego centrum i stał się bogiem.
Plemiona ludzi walczą między sobą i z dziwacznymi stworami, zamieszkującymi część Miast Bogów. Niektórzy chcą powtórzyć wyczyn Bragana, inni zrabować kilka użytecznych cudów, a niektórzy upewnić się, że z boskich siedzib nie wyjdzie nic groźnego dla ich bliskich.

Oprócz podręcznika podstawowego Fajne RPG przygotowało jeszcze dodatki do systemu.

adv03adv02Nowe Światy I oferują nam:

  • Setting “Krótko i Nieszczęśliwie”, nadający się do prowadzenia przygód w krainie baśni.
  • Setting “Zamieć” – daleka północ, barbarzyńcy, głodne bestie, śnieg i mróz.
  • “Adventurers! Sprawl” – cyberpunk i życie na krawędzi.
  • “Legendarny Bestiariusz” czyli zestaw nowych bestii i potworów.

Nowe Światy II zawierają:adv03

  • Setting “Nowy Świt” – świat postapo, pełen mutantów, chorób i tajemnic z przeszłości.
  • Setting “Lewiatan” – świat na pograniczy sf i mitologii greckiej.
  • Setting “W Lochu” – typowy dungeoncrawling.
  • “Uzdrowiciel” – scenariusz do świata “Upadku”
Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s