Przerost formy nad treścią czyli handouty na sesji

Początkowo ten wpis miał być zupełnie o czym innym ale odbyłam kilka ciekawych rozmów, więc postanowiłam nieco zmienić jego treść.

Lubię się bawić materiałami na sesje. Co jakiś czas mam ochotę graczom zrobić jakiś stary dziennik, stylową mapę czy przygotować zagadkę zamiast standardowego „to ja go tnę”. Oczywiście dana pomoc musi panować do sytuacji. Nie można graczom dawać co sesję „bardzo starej tajemniczej księgi” bo im się to, zwyczajnie, znudzi. Przygotowuję więc coś, co akurat wpasuje mi się w fabułę. Raz był to dziennik, innym razem szereg zagadek mających sprawdzić mądrość naruszających spokój starożytnej świątyni, kiedy indziej zaś występ Trubadurki Iluzjonistki łączący szereg obrazów ze śpiewem (tak, tak, zdarza mi się śpiewać na sesji 😉 ).

Dziś postanowiłam się z Wami podzielić czymś nowym. Astendar to Earthdawnowa Pasja sztuki i miłości. Bohaterowie znaleźli się przed „portalem”, który wedle Głosicielki owej Pasji, miał prowadzić do zapomnianej krainy mlekiem i miodem (i sztuką, i miłością) płynącej, a w którym zniknęło już kilka zakochanych par. Stanęli przed dylematem co też zrobić w tej sytuacji – ukończyć rozpoczętą wcześniej misję czy wejść w nieznane. Jedynymi wskazówkami dotyczącymi owej krainy były zapiski poprzedniego Głosiciela oraz wierszyk z książeczki dla dzieci. Pomyślałam wtedy, że danie graczom wierszyka będzie dużo mniej zabawne, niż danie im filmiku. I tak oto powstała „Opowiastka  o Raju Astendar.” Niestety wordpress nie ma możliwości wrzucania filmików, więc musiałam go wrzucić na youtube i tam Was, właśnie, zapraszam.

——–>   Opowiastka o Raju Astendar   <——–

słowa i deklamacja – Auraya

muzyka – X-Score, album Earthdawn, utwór Haven

Kiedy pokazałam film koledze usłyszałam, w formie opinii, nie krytyki, że chyba więcej zabawy czerpię z przygotowywania materiałów na sesję niż z samego prowadzenia. Zaczęłam się nad tym zastanawiać. Może nie nad tym, co sprawia mi większą radość, bo nie da się tego porównać, ale raczej nad tym, czy takie handouty są potrzebne. Kiedy pomagają a kiedy są obojętne? Kiedy poświęcamy im, jako Mistrzowie Gry, zbyt wiele uwagi, a kiedy zbyt mało? Kiedy to fajna pomoc a kiedy przerost formy nad treścią?

Mam więc do Was, Mistrzowie i Gracze, pytanie – lubicie takie pomoce czy nie? Chcecie ich na sesjach czy jest Wam to obojętne? Jaka forma takich handoutów najbardziej Wam odpowiada?

Oczywiście uwagi na temat powyższego filmiku także mile widziane 🙂

Dziękuję i zapraszam do dyskusji.

2 uwagi do wpisu “Przerost formy nad treścią czyli handouty na sesji

  1. Szacun za takie wypieszczone gadżety! Moim zdaniem, nie są one wogóle potrzebne na sesji, ale jeśli już się pojawią, zwyczajnie cieszą graczy. Mnie by bardzo ucieszyły takie pomoce.

    Twórz takie rzeczy, jeśli masz czas – bo w sumie dlaczego nie?Za 15 lat zapewne nie będziesz miała na nie czasu i wtedy skupisz się bardziej na samej sesji, a póki możesz i gracze to lubią, bawcie się dobrze!

    Polubione przez 1 osoba

  2. Wiesz, bardzo dużo zależy od ekipy która siedzi przy stole, nawet tym wirtualnym. Ale takie handouty jakie Ty robisz są super. Widać, że przykładasz się do tego.

    Czy lubię handouty na sesji? Tak. Choć jako MG dawałem je zawsze bardzo rzadko. Najczęściej był to jakiś list lub mapka. Na inne jakoś zawsze brakowało czasu.

    Jest też jeszcze sprawa jaką chciałbym poruszyć. Jaką rolę handout odgrywa na sesji. Czy jest to bonus czy może raczej coś ważnego co pozwoli graczom popchnąć fabułę do przodu. Jeśli dajemy dużo handoutów gracze mogą nie zauważyć tego najważniejszego. Z kolei jak takie coś pojawia się raz na kilkanaście sesji to gracze od razu wiedzą, że to coś ważnego. I najpewniej rzucą się na niego by zbadać go dokładniej.

    Polubienie

Skomentuj

