Natura Pasji

Pasje zajmują miejsce pomiędzy Dawcami Imion a wszechświatem. Są ucieleśnieniem emocji, które nas przenikają, a także tych, które dzielimy ze światem.

Forthian, Głosiciel Floranuusa

Poniższe zapiski są fragmentami dzieła „Dawcy Imion i Pasje: co leży pomiędzy”. Napisany w 1500 TH przez Darona Highwatera, krasnoludzkiego Trubadura i Głosiciela Mynbruje tekst wyjaśnia związek pomiędzy mieszkańcami Barsawii a Pasjami. – Merrox, Mistrz Komnaty Rejestrów.

 

Pasje są manifestacją duchowych wierzeń oraz obyczajów mieszkańców Barsawii. Według barsawiańskich uczonych Pasje są żywym wcieleniem siły życiowej wszechświata, nadającym kształt i formę zbiorowym emocjom i ideałom naszego świata, takim jak Miłość, Dostatek czy Rozwój. Tak jak wszechświat kształtuje Adeptów żeby utrzymać energię życia w świecie, tak Pasje karmią Dawców Imion którzy nie mają siły albo cierpliwości żeby zostać Adeptami lub Magami. Pasje służą jako pośrednicy pomiędzy tymi zwykłymi osobami i wspaniałością potęgi wszechświata.

Ci, którzy kształtują moc daną od Pasji, są nazywani Głosicielami. Owi Dawcy Imion czerpią swoje niezwykłe moce od Pasji a nie bezpośrednio z sił witalnych wszechświata. Moce wszechświata płyną bowiem w Pasjach a te obdarzają nimi swoich Głosicieli. W zamian Głosiciele niosą imiona i ideały swoich patronów szaremu ludowi na całym znanym świecie. Podążanie ścieżką Pasji daje Głosicielowi taki sam rodzaj mocy, jakie otrzymuje Adept kroczący ścieżką swojej dyscypliny. Życie Głosiciela staje się żywą metaforą ideałów uosabiających wybraną przez niego Pasję. Idąc przez życie ukazuje te ideały każdym swoim słowem i czynem. Prawdziwy Głosiciel gorąco i żarliwie żyje według tych ideałów nadając światu tyle samo kolorów i energii co Adepci czy Magowie.

Większość obserwatorów przypuszcza, że to co my wiemy o Pasjach obowiązuje także poza Barsawią. Byłoby doprawdy dziwnym, gdyby wszechświat wchodził w interakcję ze światem na różne sposoby, w zależności od miejsca. Jednakże jeśli dostrzeżemy, że nasz świat jest dziwny możemy dopuścić myśl, że także jego powiązanie z wszechświatem jest różne. Pasje, które znamy w Barsawii, mogą nie istnieć po drugiej stronie globu. Inne Pasje, jeszcze nie znane, mogą zajmować ich miejsce. Bardziej prawdopodobne, że Dawcy Imion w odległych krainach znają te same Pasje, tylko pod innymi imionami. Niezależnie od tego jak wygląda prawda czytelnik pozna w tych kilku akapitach wszystko, co wiemy na temat barsawiańskich Pasji.

Natura Pasji

Jako potężne istoty Pasje mają moce, które przyćmią każdy talent Adepta i każdy czar Maga. Mimo, że istnieją na płaszczyźnie fizycznej posiadają zdolności, które pozwalają im podróżować z niesamowitą prędkością, czasem pod postacią wiatru, innym razem w formie orła albo jastrzębia, a niektóre potrafią się przenosić wykorzystując tylko moc własnego umysłu.

Pasje fizycznie istnieją w naszym świecie i czasem wchodzą z nim w interakcję, tak bezpośrednio jak i za pomocą swoich Głosicieli. Wielu podróżnych opowiada historie o spotkaniu z Thystoniusem podczas podróży. Czasem grupka badaczy przedzierających się przez las lub idących poprzez zakurzoną równinę trafia na skromną chatkę albo warowną fortecę zamieszkaną przez członka barsawiańskiego panteonu. Pasje przenoszą swoje domy tam, gdzie im akurat wygodnie mieszkać, ustawiając je w jednym miejscu na bardzo krótko albo na całkiem długi czas. Zdarzy się, że uprzejmie witają pukających do ich drzwi podróżnych ale czasem lepiej omijać ich siedziby.

Opowieści i legendy głoszą, że Pasje nie dbają o barsawiańskie polityczne sojusze czy rywalizację zaś ich udokumentowane zachowanie zdaje się tą tezę popierać. Nie wywyższają ani krasnoludzkiego królestwa Throalu ani magicznego imperium Thery ponieważ wierzą, że konflikt pomiędzy tymi dwoma siłami generuje pasję i energię, której wszechświat pragnie. Jakkolwiek nie interweniują w światowych konfliktach same z siebie chętnie wspomogą stronę, która zwróci się do nich o pomoc. Użyją swoich mocy w konflikcie poprzez swoich Głosicieli, swoich posłańców. Jeśli Głosiciel weźmie Twoją stronę jego Pasja będzie wspierała Twoją sprawę i moce Głosiciela mogą przeważyć szalę zwycięstwa. Jeśli wymaga tego sytuacja Pasje są znane z tego, że mogą wysłać dużo potężniejsze sługi niż Głosiciele. Pominąwszy ich wygląd, owe sługi nie są Dawcami Imion. Nikt nie wie jakim typem istoty są ale generalnie uważa się je za avatar Pasji. Avatar może przyjąć wiele form, włączając w to najbardziej znaną, czyli Heroldów*.

Przez lata uczeni i historycy debatowali nad prawdziwym wyglądem Pasji. Jeśli ktokolwiek będzie podróżował po Barsawii i prosił Dawców Imion o opisanie Thystoniusa otrzyma całą mnogość odpowiedzi. Ludzie opiszą go jako wysokiego mężczyznę z falującą czarną brodą i przeszywającym spojrzeniem błękitnych oczu. Troll opowie o trollu dzierżącym młot bojowy ciężki jak głaz. Krasnolud, zaś, będzie mówił o masywnym krasnoludzie, mierzącym 50 stóp wzrostu, który uczynił swoim domem góry Throalskie. Te różnice nie ograniczają się tylko do rasy ale także do płci czy innych szczegółów wyglądu. Dla przykładu, większość Dawców Imion opisuje Garlen jako kobietę, ponieważ tak przedstawiały ją rzeźby w kaerach i wioskach, ale kiedy Garlen pojawia się w snach potrzebujących widzą oni mężczyznę.

Większość obserwatorów wierzy, że te różnice w wyglądzie biorą się z faktu, że Pasje dostosowują swój wygląd do osoby, której się ukazują tak, żeby łatwo było się owym szczęśliwcom identyfikować z ideałami Pasji i być bardziej podatnymi na ich przekaz. Jednakże każda Pasja ma swoje charakterystyczne elementy, które pozostają niezmienne, niezależnie od jej aktualnej fizycznej formy, a które zostaną omówione później.

Uczeni kontynuują debatę czy Pasje mają czy nie mają „prawdziwego” wyglądu. Jak do tej pory nikt nie sformułował ostatecznej odpowiedzi, i wielu wierzy, że ta tajemnica pozostanie nierozwiązana. Większość Dawców Imion nie dba o znalezienie odpowiedzi na to pytanie, wierząc, że prawdziwa postać Pasji pozostaje w ukryciu nie bez powodu.

Konflikt Pasji

Przed Pogromem Pasje wydawały się nie tracić energii na walki pomiędzy sobą. Nie zabiegały o wyznawców ani nie żywiły zazdrości wobec siebie. Zamiast tego skupiały się na przekazywaniu swoich idei mieszkańcom świata. Różnorodność ludzkiej natury sprawiła, że żadnej z ich nie brakowało wyznawców, więc Pasje wydawały się żyć we wzajemnej harmonii.

Zmienił to Pogrom. Tak, jak zmienił albo zniszczył wiele dobra i piękna w Barsawii. Te mroczne czasy widocznie doprowadziły trzy z dwunastu Pasji do szaleństwa i teraz te trzy pracują nad całkowitym zniszczeniem pozostałych. Inspirowanie śmiertelników do podążania ich ścieżkami i zaszczepianie im swoich ideałów przestały wystarczać szalonym Pasjom. Samolubnie zapragnęły władzy i wpływów, które posiadali śmiertelni. Na szczęście dla świata szalone Pasje także podzieliły ze śmiertelnikami nieufność. Jakkolwiek czasami szalone Pasje pracują razem żeby osiągnąć swoje cele, dużo częściej działają samodzielnie albo wręcz przeciwko sobie.

Pozostałe Pasje, nieprzywykłe do współpracy ale też i do współzawodnictwa dopiero uczą się reagować i odpowiadać na zagrożenie ze strony szalonych. Nasza wiedza każe nam przypuszczać, że Pasje rzadko stają do otwartej konfrontacji ze swoimi szalonymi krewniakami. Zamiast tego używają swoich Głosicieli i wyznawców aby tępili tych, którzy podążają za szalonymi Pasjami. Spór Pasji zasiał niesnaski pomiędzy ich śmiertelnymi wyznawcami. Obecność szalonych doprowadziła do licznych konfliktów i ideologicznych batalii, które mogą się przerodzić w regularną wojnę.

Niebezpieczeństwo, jakie stanowią dla świata szalone Pasje jest nieznane. Niektórzy twierdzą, że Pasje spotkają się w końcu na potężnej bitwie, która zniszczy świat dużo bardziej niż zrobił to Pogrom. Inni twierdzą, że szaleństwo, które Pogrom sprowadził na Pasje nie pozwoli im zbyt długo funkcjonować i w końcu odejdą w zapomnienie jak wielu innych aroganckich dyktatorów. Jedynie czas pokaże czy szalone Pasje zniszczą świat czy po prostu go opuszczą.

Kult Pasji

Mieszkańcy Barsawii pielęgnują tradycje oparte na ich wierze w Pasje, ale żadna barsawiańska rasa czy społeczeństwo nie ma ustanowionej, formalnej, instytucji religijnej. Pasje najwyraźniej postanowiły propagować swoje idee poprzez Głosicieli a nie instytucje albo spisane prawa, które są podatne na błędy i złą interpretację. W związku z tym żadna z Pasjii nie ma zorganizowanych wyznawców, jakkolwiek Głosiciele danej Pasji często spotykają się żeby przedyskutować swoje doświadczenia a także tworzą niewielkie zespoły żeby osiągnąć jakiś cel. Obie te formy są dość powszechne w Królestwie Throalu.

Jakkolwiek mieszkańcy Barsawii nie organizują religijnych centrów poświęconych Pasjom, to jednak ich kult jest mocno rozwinięty. Większość wierzy we wszystkie Pasje, zwracając się do tej, której pomoc jest potrzebna w danej sytuacji.

Niektórzy, włączając w to Głosicieli, wywyższają jedną Pasję ponad inne. Co prawda dostrzegają obecność w świecie pozostałych Pasji ale ideały swojej wybranki uważają za najważniejsze. Taki wyznawca może głośno oznajmić, że podąża za ideałami konkretnej Pasji i wejść na drogę Głosiciela.

*Heroldowie

Niezliczone legendy opowiadają o Pasjach odwiedzających Dawców Imion w czasach wielkiej potrzeby a także nagradzających tych, którzy żyją w zgodzie z ideałami Pasji, mając je cały czas w sercu. Jednak legendy rzadko mówią o strasznych konsekwencjach, które spadają na tych, którzy rozzłościli Pasje. Tylko nieliczni widzieli efekty takich działań. Wściekła Pasja rozprawia się z takimi osobami za pomocą specjalnego avatara – przerażającego stworzenia zwanego Heroldem.

Herold zwykle ukazuje się jako gigantyczny, półprzezroczysty rycerz w pełnej zbroi, dzierżący dwuręczny miecz i posługujący się nim z zabójczą precyzją. Ci, którzy wiedzą o ich istnieniu uważają, że są to osoby, które podczas swojego życia szczególnie zasłużyły się danej Pasji i po śmierci zostały przez nią nagrodzone dostając szansę niszczenia jej zagorzałych wrogów. Jedynie niezwykle silne osoby są w stanie pokonać Herolda, narażając się tym samym na rozwścieczenie Pasji. Ponieważ są uznawani za ich avatar posiadają magiczne moce, które pomagają im karać tych, którzy na to zasłużyli. Herold pojawia się zawsze w miejscu, w którym dokonano okrutnych czynów przeciwko Pasjom. Tropi winowajcę bez chwili odpoczynku a kiedy go już znajdzie przedstawia się i wyzywa go na pojedynek, który kończy się śmiercią winnego zbrodni. Oczywiście szalone Pasje także mogą przyzywać Heroldów, więc miejcie się na baczności.

statystyki Herolda znajdziecie w „Gamemasters Companion” str. 116

 edit: W tekście są rozdzieleni Adepci i Magowie, w ED, ogólnie, nie ma takiego podziału, ale ponieważ jest to tłumaczenie z podręcznika i tam podział w opowieści był zostawiłam go. Przypuszczam, że został on zastosowany ze względu na różnicę w „widowiskowości”. Adept to łucznik czy złodziej, ich magia nie jest tak efektowna jak pokaz iluzji czy ksenomancji. Ponieważ autorem powyższego tekstu ma być Trubadur mniemam, że zabieg rozdzielenia tych dwóch grup jest celowy właśnie ze względu na te różnice.

każdy Mag = Adept

nie każdy Adept = Mag

Reklamy

2 uwagi do wpisu “Natura Pasji

  1. Fajny tekst, podoba mi się to, że jest utrzymany w narracji bohatera ze świata gry. W ogóle świetnie, że piszesz takie rzeczy, bo mi ostatnimi czasy zupełnie nie chce się tworzyć 🙂

    Kilka uwag ode mnie:
    „Tak jak wszechświat kształtuje Adeptów żeby utrzymać energię życia w świecie, tak Pasje karmią Dawców Imion którzy nie mają siły albo cierpliwości żeby zostać Adeptami lub Magami.” – adept może być głosicielem, a magowie są adeptami, więc nie rozdzielałbym tego 😉

    „Earthdawn’owe Pasje pod lupą”, „Głosiciel Floranuus’a” – jeżeli słowo z języka angielskiego kończy się spółgłoską to nie ma potrzeby stawiania apostrofu. Mamy więc earthdawnowe Pasje i głosiciela Floranuusa. 🙂

    Lubię to

    • Floranuus poprawiony, natomiast jeśli chodzi o Magów i Adeptów – nie jest to mój wymysł a tłumaczenie z podręcznika. Aczkolwiek dodam edit do posta wyjąśniający tą kwestię. Dzięki 🙂

      Lubię to

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s